Zrzuty ekranu aplikacji w Google Play

ASO – czyli SEO dla aplikacji w Google Play

Wyszukiwarka Google to nie jedyne miejsce gdzie szukamy, bo już dawno przestaliśmy szukać tylko informacji testowych. Coraz częściej szukamy wartościowych treści w formie wideo oraz przydatnych narzędzi w postaci aplikacji mobilnych.

Systemy mobilne na świecie, w Europie i USA

Ruch generowany przez telefony staje się coraz ważniejszy. Analiza danych na StatCounter pokazuje jednoznacznie, że już teraz systemy mobilne są poważnymi graczami. A skoro tak jest tworzenie aplikacji i obecność w sklepach z aplikacjami na wysokich miejscach stanie się częścią prawie każdego biznesu.

Patrząc się na dane dotyczące całego świata widzimy:

 Statystyki systemów operacyjnych na świecie
Statystyki systemów operacyjnych na świecie

Android jest drugim systemem operacyjnym, który stanowi prawie 1/4 wszystkiego. System Apple to 1/9 wszystkich systemów. Razem obie te platformy stanowią ponad 1/3 globalnego ruchu w Internecie!

Patrząc się tylko na Europę widzimy:

Statystyki systemów operacyjnych w Europie
Statystyki systemów operacyjnych w Europie

Android i iOS to prawie 30 procent systemów mobilnych.

W przypadku Azji wyniki mogą być nawet lekko zaskakujące:

Statystyki systemów operacyjnych w Azji
Statystyki systemów operacyjnych w Azji

Android to ponad 35% udziału – co trzecie urządzenie. W przypadku iOS to prawie 8%. Raczej nie jest to błąd StatCountera…

No i rynek, który wszyscy naśladują, czyli Stany Zjednoczone:

Statystyki systemów operacyjnych w USA
Statystyki systemów operacyjnych w USA

System iOS to ponad 1/5 wszystkich systemów. Systemy mobilne stanowią ponad 1/3 ruchu.

W dużym skrócie … gdzie by nie sprawdzać ruch mobilny to już 1/3 wszystkiego i raczej wartości te będą rosły.  A część potrzeb klientów będzie zaspakajanych przez aplikacje mobilne…

Wyszukiwarka aplikacji w Google Play

Od jakiegoś czasu dłubię sobie i tworzę bardzo proste aplikacje na Androida. Staram się znajdować niszę gdzie nikogo nie ma, bo rywalizacja z aplikacjami dobrymi i z ugruntowaną pozycję bez odpowiedniego budżetu marketingowego jest skazana na porażkę.

Google Play ma swoją wyszukiwarkę gier i aplikacji. A skoro jest wyszukiwarka to ma ona swój algorytm oceniający, a skoro tak to znaczy, że można zrobić coś co pomoże naszej aplikacji być wyżej w wynikach dla fraz jakie wpisują użytkownicy sklepu.

Statystki aplikacji w Google Play
Statystki aplikacji w Google Play

Do tej pory w ramach promowania aplikacji w sklepie kierowałem się intuicją  ale postanowiłem to zmienić i przede wszystkim poklikałem po tym co pokazuje Google.

To co jest najważniejsze, to fakt, że optymalizacja pod sklep z aplikacjami ma swoją nazwę: App Store Optimization (w skrócie ASO) – być może nazwa nawiązuje bardziej do sklepu Apple, ale będę się jej trzymał i dla Androida.

ASO – App Store Optimization (SEO dla aplikacji)

W przypadku ASO można znaleźć wiele analogii, które występują w klasycznym SEO. Samej aplikacji mocno nie zoptymalizujemy pod kątem widoczności w wynikach wyszukiwania. To o co w niej możemy zadbać to:

  • atrakcyjność i przydatność aplikacji/gry
  • UX na wysokim poziomie
  • atrakcyjne logo pozwalające na wyróżnienie się oraz pozostanie w pamięci użytkowników.

Jeżeli podejdziemy do opisu aplikacji w sklepie w sposób podobny jak do opisu produktu w sklepie internetowym może się okazać, że wiele dobrych praktyk sprawdzi się również w seo dla aplikacji mobilnych.

Opis tekstowy aplikacji w Google Play
Opis tekstowy aplikacji w Google Play

Najważniejsze czynniki ASO

To co jest ważne tak naprawdę nie powinno być dla nikogo zaskoczeniem:

  • Nazwa aplikacji – warto, żeby zawierała najważniejsze słowa kluczowe. Nazwa aplikacja ma na tę chwilę większe znaczenie niż tytuł w tradycyjnym SEO. Ale wynika to z faktu, że sklepy z aplikacjami mobilnymi stawiają dopiero pierwsze kroki…
  • Słowa kluczowe – analiza słów to podstawa. Trzeba przemyśleć jak aplikacji mogą szukać użytkownicy i użyć tych słów w opisie.
  • Opis aplikacji – opis w Google Play może mieć maksymalnie 4000 znaków. Co oznacza, że jest sporo miejsca do „upchnięcia” dużej ilości słów, które obsłużą długi ogon.
  • Logo aplikacji – rola logo jest znana z innych dziedzin 🙂
  • Zrzuty ekranu – pozwalają użytkownikowi zobaczyć jak wygląda aplikacja bez konieczności jej instalacji. Warto przygotować zrzuty nie tylko dla telefonu, ale też tabletów różnych rozmiarów.
  • Nagranie wideo – jeśli aplikacja ma czym się pochwalić warto stworzyć też film pokazujący działanie aplikacji – taką małą reklamę połączoną z demo.
  • Lokalizacja – jeśli aplikacja nie jest kierowana na konkretny rynek warto zadbać o dodatkowe wersje językowe nie tylko w aplikacji, ale przede wszystkim w opisach w sklepie. Dotyczy to oczywiście nazwy aplikacji, jej opisu, zrzutów ekranu i nawet materiału wideo.
Opinie aplikacji w Google Play
Opinie aplikacji w Google Play

Dodatkowe czynniki ASO

Poza elementami optymalizacyjnymi, na jakie można mieć bezpośredni wpływ są też czynniki dodatkowe, które można próbować symulować lub stymulować:

  • Pobrania i instalacje aplikacji – sama ilość aplikacji to jeden czynnik, ale drugi równie istotny to ilość aktywnych instalacji. Nawet na logikę biorąc, to fakt, że z aplikacji faktycznie korzysta dużo osób jest wystarczającą przesłanką, żeby pokazywać ją wyżej w wynikach wyszukiwania.
  • Ocena aplikacji – tak jak w życiu, wysoka ocena aplikacji na bazie dużej ilości ocen zachęca do przynajmniej wypróbowania aplikacji.
    • Tutaj ważny czynnik. Jeśli aplikacja jest płatna warto zadbać o wersję testową lub okrojoną, która dałaby szansę potencjalnym klientom na sprawdzenie za co tak naprawdę mają zapłacić.
  • Opinie aplikacji – oczywiście nikt tak krytycznie nie spojrzy na aplikację jak jej użytkownicy. Pozytywne opinie wskazujące na konkretne korzyści i zalety z całą pewnością będą sprzyjać pobieraniu aplikacji.

Google Analytics dla aplikacji mobilnych

Nie wiem jak to uzasadnić. Po prostu każdy kto korzystał z Google Analytics dla stron internetowych wie jakie są z tego korzyści. W przypadku aplikacji mobilnych są one takie same.

ASO dla iOS i App Store

Uwaga! Nie tworzę aplikacji na iOS, ale z opisów wynika jednoznaczenie, że metody optymalizacji są niezwykle podobne i dobre praktyki dla Google Play powinny też dać dobre wyniki w przypadku App Store.

Zrzuty ekranu aplikacji w Google Play
Zrzuty ekranu aplikacji w Google Play

Eksperyment ASO

Bardzo chcę zweryfikować wszystkie dobre rady jakie można bez problemu znaleźć w sieci. A jedynym sposobem jest wdrożenie ich w życie. Roboczo nazwę to eksperymentem seo dla aplikacji mobilnych :).

W ramach eksperymentu wybiorę dwie swoje aplikacje. Obie będą miały przeprowadzone analizy słów kluczowych oraz zostaną zoptymalizowane zgodnie z dobrymi praktykami zostaną opisy (zarówno polski jak i te w językach obcych).

Aplikacje w Google Play

Eksperyment związany z pozycjonowaniem w sklepie będę prowadził na dwóch aplikacjach:

  • Kalkulator cena za kg/litr/szt – dostępna jest w sklepie już prawie dwa lata,  w tym czasie na stałe zagościła na prawie 500 urządzeniach mobilnych.
  • Konwerter kulinarny US&Metric – aplikacja jest świeża. Dodałem ją niedawno i w moim odczuciu tematycznie ma znacznie większy potencjał do bycia przydatną. Ale jeśli chodzi o optymalizację to sporo pracy przede mną.

Wyniki eksperymentu

Na pewno wyniki nie przyjdą od razu, ale jeśli będzie czym się pochwalić to na pewno w jakimś wpisie o tym napiszę.

Materiały graficzne i wideo wzbogacające opis aplikacji
Materiały graficzne i wideo wzbogacające opis aplikacji

Przydatne linki o ASO

Wszystkie wartościowe treści są po angielsku, ale myślę, że nie powinno to stanowić problemu, bo artykuły są pisane w sposób lekki i przyjazny:

Kategoryzacja aplikacji w Google Play
Kategoryzacja aplikacji w Google Play

W polskich zasobach można trafić na trochę informacji na ten temat, ale najczęściej są to zaślepki agencji SEO, które próbują złapać dodatkowych klientów na usługi, których nie potrafią realizować…, ale tym będą się martwić jak już podpiszą umowę 🙂 z abonamentem i premią.

Podsumowanie

Aplikacje mobilne cieszą się dużą popularnością. Na pewno od razu nie zastąpią stron internetowych, ale coraz częściej stanowią ich uzupełnienie. I nawet przyjmując tylko rolę uzupełniającą dla wielu obecnie dostępnych biznesów działających w Internecie o ASO trzeba dbać :), bo może ono pomóc sprowadzać dodatkowych klientów do na przykład sklepu internetowego.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *