Logo artykułu na temat mobilności

Google stawia na mobilność w SEO, czy to ma jakiekolwiek znaczenie?

Pod koniec poprzedniego tygodnia przez wszystkie strony, blogi tematyczne itp itd. przetoczyła się informacja na temat tego, że Google w końcu zacznie doceniać strony przyjazne dla urządzeń mobilnych. Skąd taka decyzja i co to oznacza dla SEO? Czy mobilność w SEO jest ważna?

Przed udzieleniem odpowiedzi warto zapoznać się z artykułem, który na blogu Google dla Webmasterów dostępny jest pod adresem http://googlewebmastercentral.blogspot.com/2015/02/finding-more-mobile-friendly-search.html. Można w nim znaleźć szczegóły dotyczące planowanych zmian.

W dużym uproszczeniu od 21 kwietnia wyniki mobilne będą premiować strony (aplikacje też zyskają) dostosowane do urządzeń mobilnych. Zmiana będzie ogólnoświatowa.

Jak wygląda ruch mobilny na świecie i w Polsce

O tym jak zmienia się ruch mobilny i jak rośnie jego znaczenie pisałem już w lipcu poprzedniego roku we wpisie Ruch mobilny na świecie – jakie to ma znaczenie dla SEO?.

W podsumowaniu tamtego wpisu napisałem:

Niewątpliwie rosnące znaczenie ruchu mobilnego musi wymusić zmiany w sposobie tworzenia stron internetowych, a przede wszystkim prezentowania treści czy oferty odwiedzającym. Niezbędne jest myślenie o tym, że korzystanie z Internetu przestało się już ograniczać tylko do komputerów (…) Tablety i telefony komórkowe coraz częściej zastępują komputery stacjonarne i laptopy i coraz częściej stają się głównym narzędziem nie tylko do konsumpcji treści, ale przede wszystkim do pełnoprawnego korzystania ze wszystkiego co oferuje sieć! (…) Co w związku z tym? Optymalizacja musi być wielowymiarowa.

I zapowiedziana przez Google zmiana w podejściu do wyników mobilnych potwierdza moje przypuszczenia. Mobilność w SEO staje się istotnym czynnikiem.

Z przeprowadzonej wtedy analizy wynikało, że udział ruchu mobilnego na poziomie 30-40% jest jak najbardziej prawdopodobny.

Można zaryzykować popularne w pewnych kręgach stwierdzenie, że kto nie ma jeszcze wersji mobilnej serwisu, albo serwisu dostosowanego do urządzeń mobilnych, ten przegrał życie.

Oczywiście nie jest tak źle, bo takie braki da się szybko nadrobić i to zalecam.

Test mobilności w zykorzystaniem narzędzia Google
Test mobilności w z wykorzystaniem narzędzia Google

Podsumowanie tematu mobilność w SEO

Google zdecydowało, że wyszukiwarka mobilna będzie premiować strony mobilne lub dostosowane do urządzeń mobilnych (dobrze zrobione RWD – Responsive Web Design).

Specjalistom SEO nie pozostaje nic innego jak rozszerzyć swój repertuar umiejętności o tematykę optymalizacji stron pod urządzenia mobilne.

Ale zanim niektórzy zaczną opowiadać brednie, że bez strony mobilnej biznes padnie warto przeprowadzić testy, obserwacje, które pokażą jaki realnie wpływ na wyniki wyszukiwania będzie miała zapowiadana zmiana.

Warto też sprawdzić chociażby na stronie https://www.google.com/webmasters/tools/mobile-friendly/ co Google o niej sądzi. Dodatkowo w narzędziach dla Webmasterów w informacjach o stronie w sekcji Ruch związany z wyszukiwaniem > Obsługa na urządzeniach przenośnych, czy roboty Google natrafiły na jakieś problemy.

Bardzo wiele stron – szczególnie dużych serwisów, sklepów i portali – ma lepsze lub gorsze, ale ma, wersje mobilne, w tym RWD. Wiele szablonów WordPress jest wykonanych w duchu RWD… więc pojawia się pytanie kto tak naprawdę oberwie przez aktualizację?

Jedna myśl nt. „Google stawia na mobilność w SEO, czy to ma jakiekolwiek znaczenie?”

  1. „więc pojawia się pytanie kto tak naprawdę oberwie przez aktualizację?”

    Mniejsi mniej świadomi przedsiębiorcy.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *