Dlaczego ważna jest optymalizacja strony pod wyszukiwarki?

Wiele osób słysząc SEO albo nie wie o co chodzi, albo zaraz myśli pozycjonowanie. Czym tak właściwie jest SEO? Skupiając się tylko na tłumaczeniu angielskiej nazwy, od której pochodzi skrót to po prostu optymalizacja pod kątem wyszukiwarek. Ale na czym ona właściwie polega?

Optymalizacja – podział

SEO należy podzielić na dwa obszary: onsite i offsite.

Działania onsite to te prowadzone w ramach serwisu, czyli jego budowa oraz sposób tworzenia i prezentowania treści użytkownikom, a tym samym robotom wyszukiwarek – na tym będę skupiał się na blogu.

Działania offsite to pozyskiwanie linków, czyli pozycjonowanie. Jest to obszar, który w ostatnich tygodniach, miesiącach i latach jest pod bardzo dokładnym nadzorem Google o czym przekonało się już wielu właścicieli stron internetowych i agencji, które chcą szybko zarobić małym nakładem prac.

Działania onsite w ramach serwisu

Jest to temat rzeka i na pewno nie da się wszystkiego na ten temat napisać w kilku zdaniach.

Optymalizacja serwisu skupia się miedzy innymi na komunikacji z wyszukiwarką, treściach na stronie, budowie kodu strony, nawigacji w serwisie oraz jego strukturze. Nie bez znaczenia są zagadnienia związane z dostępnością oraz użytecznością.

W ramach optymalizacji stron pod wyszukiwarki należy przede wszystkim wyeliminować wszystkie rozwiązania, które mogą naruszać wytyczne wyszukiwarki lub powodować, że nie będzie miała ona dostępu do wartościowych zasobów.

Wraz z rozwojem rynku urządzeń mobilnych i mobilnej wyszukiwarki Google ważne stało się tworzenie stron, które dobrze działają nie tylko na komputerach, ale też na telefonach, tabletach, konsolach itp.

Działania offsite poza serwisem

Google tak naprawdę zabrania podejmowania jakichkolwiek działań, które polegają na pozyskiwaniu linków. Oczywiście przede wszystkim trwa walka z pozyskiwanie płatnych linków. Czyli wszelkiego formy płacenia za link pozycjonujący oraz ich sprzedawanie jest zakazane i nie powinno być praktykowane.

Rzeczywistość niestety pokazuje, że bez linków nawet mając super treści nie jest łatwo pojawić się wysoko w wynikach wyszukiwania. Z pomocą przychodzi tutaj tzw. Content Marketing. Jest to dziedzina na naszym rynku rozwijająca się powoli, ale wyraźnie widać, że niedługo może eksplodować i skutecznie zastąpić klasyczne pozycjonowanie.

Aktualnie Content Marketing w Polsce sprowadza się czesto tylko do tworzenia infografik i ich dystrybucji (prośba o umieszczenie na jakimś blogu/stronie lub płatna reklama na FB i w AdWords lub innym systemie).

A jak sama nazwa wskazuje jest to marketing treści, czyli powinien dotyczyć tworzenia treści wszelkiego rodzaju i ich dystrybucji. Na szczęście widać zalążki zmiany podejścia do tematu i coraz bardziej zróżnicowaną ofertę.

Typowe pozycjonowanie polegające na pozyskiwaniu linków będzie musiało przejść na nową filozofię, czyli tworzenie wartościowej treści, a następnie jej dystrybucja w miejscach, które do tego pasują i pozyskiwanie w ten sposób ruchu.

Przy okazji takich działań istnieje nie małe prawdopodobieństwo, że uda się pozyskać dodatkowe linki, które nadal mają znaczenie. A takie linki z całą pewnością będą naturalne.

Na czym trzeba się skupić?

Przede wszystkim nie warto kombinować i cudować. Nie ma obecnie tanich sztuczek, które pozwolą na osiągnięcie długotrwałych efektów. To co daje szybki efekt zwykle daje krótki efekt. Śledząc lekturę wielu branżowych blogów prowadzonych szczególnie przez pozycjonerów z długim doświadczeniem widać wyraźnie, że obecnie zamiast pozycjonować pomagają klientom wyjść z filtrów, do których trafili w wyniku nieudolności firm i osób, które wcześniej zajmowały się pozycjonowaniem.

Optymalizacja stron pod wyszukiwarki to przede wszystkim spójne i konsekwentne budowanie serwisu, jego treści oraz widoczności w Internecie.

Jeśli serwis będzie oferował coś co ma jakąś wartość z całą pewnością po tym jak się uda dotrzeć do kilku osób, które są aktywne w sieci pozwoli to na lawinowe pozyskiwanie dziesiątek, setek a może i tysięcy dodatkowych odwiedzin.

Stare hasło, że treść jest najważniejsza jest nadal aktualne. Tylko nie chodzi tutaj o tekst z upchanymi słowami kluczowymi, ale o teksty, grafiki, wideo i inne, które mają jakąś wartość, czyli na przykład zawierają odpowiedź na jakieś pytanie lub pozwalają rozwiązać jakiś problem.

Podsumowanie

SEO kiedyś było banalnie proste bo sprowadzało się do użycia systemu wymiany linków, zaspamowaniu Internetu i zbieraniu profitów z tego tytułu. Teraz SEO to przede wszystkim ciężka praca nad tworzeniem wartościowych stron i serwisów, które pozwolą na pozyskiwanie ruchu.

Mimo, że nadal algorytm Google można oszukać skuteczność wprowadzanych zmian pokazuje, że nadejdzie taki moment kiedy proste sztuczki nie wystarczą. Konieczne będzie inwestowanie w jakość wszystkiego co jest związane ze stroną.

Jedno jest pewne Google pracuje nad czymś zupełnie nowym. Jeśli im się uda znaleźć lepszą niż dotychczasowa metodę oceny stron właścicielom serwisów pozostanie dbanie o jakość tego co tworzą, budowanie społeczności wokół ich marek. Pozyskiwanie linków nie będzie miało wpływu na pozycje, będzie miało wartość jedynie jako źródło ruchu.

Nie od razu tak się stanie. A jeśli się stanie to być może forma tego będzie niezwykle zaskakująca i stworzy zupełnie nową branżę…

W kolejnych wpisach będę starał się przybliżyć zagadnienia SEO. Zobaczymy co z tego starania wyjdzie 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *