Raport pozycjonowania

Co powinien zawierać raport pozycjonowania?

Raport pozycjonowania z działań jest podstawą budowania zaufania pomiędzy klientem , a pozycjonerem. Szczególnie w przypadku umów zawierających stałe wynagrodzenie nieuzależnione od efektów. W związku z tym co powinien zawierać taki dokument?

Raport pozycjonowania i jego kluczowe elementy

Według mnie dobry i rzetelny raport pozycjonowania z działań powinien zawierać następujące elementy:

  • pełna lista pozyskanych linków – w dobie kiedy każdy link może być uznany za nienaturalny klient musi mieć pełną informację jakie dokładnie linki pozyskał pozycjoner. Nawet jeśli te linki do wpisy do katalogów, wzmianki z linkiem prowadzące np. do infografiki. Wszystko co robi pozycjoner i zawiera link powinno być raportowane. Poza tym taka historia prac może być bardzo pomocna, jeśli serwis oberwie od Google.
  • poziom pozyskanego ruchu z wyszukiwarek – ilość wizyt jest najłatwiejszym do zmierzenia wskaźnikiem jakości prac pozycjonera. Jeśli ruch ten jest i w odniesieniu do odpowiednich okresów rośnie można mówić o skuteczności prowadzonych działań. Oczywiście zawsze pojawia się tutaj problem czy ten ruch zarabia? Ale tutaj dużo zależy od klienta. Jeśli ma drogie usługi, nieprzyjazną stronę to nawet najlepiej prowadzone pozycjonowanie nie da gwarancji zarobienia.
  • pozycje słów – nawet jeśli model rozliczenia pozycjonowania nie zakłada jako efektu osiągania pozycji na określone słowa można monitorować wybrane przez klienta słowa (oczywiście w trybie z wyłączonymi wszystkim wspomagaczami Google), ale dla jasno określonych ustawień np. cała Polska lub miasta, w którym działalność prowadzi klient.
  • KPI i odniesienie do przeszłości lub/i segmentów – w ramach umowy można zdefiniować wskaźniki określające jakość pozyskiwanego ruchu. W ramach kolejnych raportów można podsyłać informacje o ich aktualnej wartości, zmianach względem przeszłości oraz porównania do jakości innych segmentów ruchu np. ruch z płatnych linków itp.
  • wnioski z przeprowadzonych działań – każdy miesiąc prac pozycjonera powinien polegać na analizie przeprowadzonych działań, osiągniętych wyników. Efektem tej analizy powinno być wyciągniecie wniosków i przedstawienie ich klientowi.
  • rekomendacje dla klienta – na podstawie wniosków powinny być opracowane rekomendacje co należy robić dalej. Szczególnie istotne są rekomendacje co powinien zrobić klient, ale umożliwić poprawę efektów pozycjonowania. Klient pod żadnym pozorem nie powinien wychodzić z założenia, że skoro płaci to już nic nie musi robić. Takie podejście ma taki sam sens jak odmrożenie sobie na złość mamie uszu. Wynagrodzenie pozycjonera to nie tylko budżet na linki, wynagrodzenie za pracę, ale też wynagrodzenie za dzielenie się wiedzą i doświadczeniem w obszarze optymalizacji serwisu i działań, które może wykonać klient.
  • zarys działań planowanych na następne miesiące – dobrym zwyczajem jest przedstawienie ogólnego zarysu tego co będzie wykonane w kolejnych miesiącach. Nie chodzi tutaj o szczegółowe rozpisanie dzień po dniu każdej aktywności, ale o to, żeby pokazać, że pozycjonowanie odbywa się według jakiegoś planu, a nie jest dziełem przypadku i zainteresowaniem wynikającym z tego, że zbliża się koniec umowy lub klient chce odejść, bo w ocenie klienta jest gorzej niż było.

Raport pozycjonowania powinien być wysyłany raz w miesiącu. Zbyt częste wysyłanie jest zbędne, ponieważ nie wniesie żadnej wartości. Zbyt rzadkie, np. kwartalne, może spowodować, że w pewnych okolicznościach pozycjoner będzie zajmował się serwisem raz na 3 miesiące, a tym samym raz na 3 miesiące będzie pojawiał się nagły przyrost linków.

Wykres zmiany pozycji słów w czasie
Wykres zmiany pozycji słów w czasie

Jakie problemy towarzyszą raportowaniu?

Po stronie pozycjonera największym problemem z raportem jest konieczność jego tworzenia. Jeśli nie prowadzi on na bieżąco rejestru swoich prac dla poszczególnych klientów początek miesiąca traci na sklejanie przypadkowych danych w całość, która ma wyglądać na spójną.

Od strony klienta do największych problemów z raportami pozycjonowania można zaliczyć:

  • brak wniosków – jeżeli pozycjoner nie jest w stanie wyciągnąć wniosków z prowadzonych przez siebie działań to nie powinien pozycjonować. W każdym zawodzie umiejętność wyciągania wniosków z własnej pracy jest niezbędna do prawidłowego jej wykonywania.
  • brak rekomendacji – nawet jeśli wszystko idzie zgodnie z planem w polu rekomendacji trzeba coś napisać. Nawet jeśli będzie to stwierdzenie faktu, że wszystko idzie zgodnie z planem i na tym etapie nie ma potrzeby jego zmiany. Co oznacza, że prace będą kontynuowane według przyjętego scenariusza.
  • brak pełnej listy pozyskanych linków – brak listy pozyskanych linków to spore problemy. Po pierwsze dlaczego pozycjoner nie pokazuje linków? Jeśli są to dobre linki to nie powinien się ich wstydzić. Mówienie o tym, że nie chce pokazać swoje zaplecza jest niezbyt sensowny, ponieważ jest tak dużo narzędzi typu Majestic SEO, które pozwalają namierzyć wszystkie linki i znając listę klientów pozycjonera można dość skutecznie namierzyć domeny, które regularnie powtarzają się w profilach linkowania. W sytuacji kiedy Google restrykcyjnie podchodzi do tematu linków brak listy linków automatycznie dyskwalifikuje takiego pozycjonera. Ukrywanie to może wynikać z kilku powodów: pozycjoner nic nie robi lub używa automatów albo jego zaplecze jest bardzo niskiej jakości i się go wstydzi i wiele innych.

Aktualizacja algorytmów

Dobrą praktyką w mojej ocenie powinno być edukowanie klientów. Jednym z elementów tej edukacji może być informowanie o zmiana w algorytmie Google, a przede wszystkim o konsekwencjach jakie się z tym wiążą.

Dla wielu klientów może być to czarna magia, ale skoro prowadzą biznes w sieci to powinni znać zasady jakie w nim panują.

Na stronie http://moz.com/google-algorithm-change można znaleźć pełne zestawienie wszystkich ważnych zmian w algorytmie wyszukiwarki. Poza opisem zmian na stronie można również znaleźć linki do artykułów, które w ciekawy sposób poruszają tematy związane z poszczególnymi zmianami. Jedyna wada to, że teksty są po angielsku i dla części osób może być to ograniczenie.

Podsumowanie

Mam świadomość, że tak zbudowany raport  pozycjonowania z działań dla wielu pozycjonerów może być czasochłonny, ale tak naprawdę zawiera on informacje o tym co faktycznie było robione i zostało osiągnięte. W związku z czym notując wszystko na bieżąco takie raporty będą robiły się same.

Przy pozycjonowaniu rozliczanym za pozycje raporty ograniczały się do tabelki z pozycjami z minionego miesiąca oraz informacji o opłacie za działania. I wielu to wystarczy, w końcu opłata jest za efekt.

W modelu ze stałym wynagrodzeniem szczegóły są ważne. Nawet jeśli efekty nie są satysfakcjonujące dla klienta to będzie on widział, że pozycjoner coś robi. Oczywiście wielu to i tak nie wystarczy. Ale jest to zwykle grupa klientów, którzy zawsze są niezadowoleni.

Brak efektów i brak działań nie spodoba się nikomu kto co miesiąc musi opłacić fakturę. A tak może być odbierany brak raportu lub raport pozbawiony wartościowych informacji.

Jedna myśl nt. „Co powinien zawierać raport pozycjonowania?”

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *