Pierwszy polski komputer XYZ (źródło: wikipedia.pl)

Praca w SEO to zawód przyszłości?

Do wpisu zainspirowało mnie ogłoszenie pewnej agencji zatytułowane Analityk SEO zawód przyszłości. Na zeszłorocznych konferencjach na temat Google Analytics często przejawiało się hasło, że analityk internetowy to zawód przyszłości. Czyżby było więcej zawodów przyszłości?

 Praca w SEO

Jako specjalista SEO pracowałem przez długie lata. Nadal mam dużo kontaktu z tą dziedziną chociaż w znacznie innym charakterze niż wcześniej. I nie mogę wykluczyć, że kiedyś wrócę na tę ścieżkę.

Kiedy zaczynałem wszyscy mówili o wartościowych zapleczach i tak dalej, ale ostatecznie kupowali punkty, za które emitowali linki. No dobra nie wszyscy, może była 1, może 2 agencje, które robiły to co deklarowały. Czyli pozyskiwały wartościowe linki.

W kolejnych latach kiedy Google zdało sobie sprawę, że nie panuje zupełnie nad tym co się dzieje w wynikach wyszukiwania doszło do pierwszych, często nieudolnych, prób walki z pozycjonerami. Ręczna kara nałożona przez tak dużą firmę obiektywnie nie może być uznana za sukces.

Myślę, że również Google zdało sobie sprawę, że ręcznie nie zapanuje nad internetem i wtedy zaczęły pojawiać się różnego rodzaju aktualizacje. Niektóre lepiej opisane przez Google, a inne nigdy do końca nie potwierdzone chociaż wyraźnie było widać, że coś się zmieniło.

Obecnie praca specjalisty SEO nie jest taka sama. Według mnie trzeba zacząć się specjalizować, bo jest tak dużo obszarów, na których trzeba się znać, że nawet jak ktoś to wszystko rozumie to najzwyczajniej w świecie nie ma czasu, żeby wszystko to zrobić dobrze. A robienie trochę tu trochę tam nie jest dobre.

W wyniku zmian, które obserwujemy od paru lat pozycjonowanie jest coraz bliższe definicji SEO. Teraz trzeba myśleć o tym jak zbudowany jest serwis, co ma do zaoferowania, skąd ma linki naturalne, skąd ma linki pozyskiwane nie do końca naturalnie (choć ma to wyglądać naturalnie), jak wygląda profil linkowania oraz czy pozyskiwany ruch pozwala realizować cele biznesowe. Samo linkowanie coraz częściej nie wystarcza.

Era post SEO

Tak wiele zmian w ocenie wielu osób powoduje, że SEO umiera. Takie wnioski wynikają głównie z tego, że to co działało nie działa i trzeba robić coś zupełnie innego. Ale czy na pewno?

Pierwszy polski komputer XYZ (źródło: wikipedia.pl)
Pierwszy polski komputer XYZ (źródło: wikipedia.pl)

W tym momencie przypomina mi się powtarzane od lat hasło o erze post PC, czyli, że komputery osobiste umierają i niedługo znikną z naszego życia.

Może nie wszyscy. ale w wielu z nas wie, że nie jest to prawdą, bo czym innym jak bardzo osobistym komputerem jest smartfon, który w kieszeni ma coraz więcej ludzi?

Komputery osobiste są dostępne, zmienia się tylko ich kształ, sposób i miejsce wykorzystania.

Smartfon Galaxy S5 i aplikacja S Health
Smartfon Galaxy S5 i aplikacja S Health

I to samo możemy obserwować w SEO. To co kiedyś było wielkie i toporne wymaga teraz finezji i delikatności. Coraz trudniej jest pozycjonować zachowują się jak słoń w składzie porcelany, trzeba mieć być precyzyjnym jak gracze w Curlingu… nawet jeśli musimy radzić sobie z wielkim kamieniem. Dobrze wyszlifowany, wypolerowany i wyważony dotrze dokładnie tam gdzie chcemy – z mniejszą lub większa pomocą miotły.

Mężczyżni grający w Curling - źródło wikipedia.org
Mężczyżni grający w Curling – źródło wikipedia.org

Obecne SEO to bardzo złożony proces coraz częściej wchodzący w obszary marketingu szeptanego, marketingu treści (contentu), PR-u oraz analityki internetowej. SEO polowi dojrzewa, staje się dziedziną ukształtowaną i do pewnego stopnia, wielu się nie zgodzi, przewidywalną.

Ruch z wyszukiwarek to bardzo ważny kanał ruchu, na którego ignorowanie nikt nie może sobie pozwolić, a ponieważ obecne jest coraz więcej zależności potrzebni są ludzie, którzy je zauważą, przeanalizują, wyciągną wnioski i opracują rekomendacje…

… tylko sama nazwa stanowiska to za mało. Do tego są potrzebni odpowiedni ludzie. Z odpowiednim przygotowaniem i wsparciem merytorycznym. Coraz trudniej ludziom z ulicy będzie zacząć tak po prostu pozycjonować. Nadal będą to robić, ale zwykle będzie to się źle kończyło dla ich klientów.

Podsumowanie

SEO się zmienia i to bardzo. Osoby, które mają przynajmniej 4-5 lat doświadczenia w tej branży wiedzą, że kiedyś było inaczej. Bezmyślne dodawanie linków do SWL czy klepanie śmieciowego zaplecza długofalowo nic już nie da. Trzeba myśleć, trzeba analizować i być może analityk SEO, a może bardzie analityk naturalne marketingu internetowego jest przyszłością. Ale trzeba najpierw sobie powiedzieć jasno to nie koniec zmian w wyszukiwarkach i branży…

… a SEO żyje, ma się dobrze tylko ewoluuje do czegoś bardzo dojrzałego i złożonego.

3 myśli nt. „Praca w SEO to zawód przyszłości?”

  1. Zgadzam się w całej rozciągłości. Póki żyje wyszukiwarka internetowa, to specjalista SEO też będzie żył. A Google na umierające nie wygląda. A następców byłoby wielu 😉

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *