Keypad dla gracza zamiast zwykłej klawiatury

Usability / User Experience (UX) – warsztaty Conversion Workshop Days

Coraz więcej osób uważa, że przyszłość SEO znajduje się w Content Marketingu. Jest jednak jeszcze jeden obszar, który ma rosnące znaczenie, czyli User Experience. Szczególnie, że ma on znaczenie dla optymalizacji konwersji.

W dniach 8-9 grudnia wziąłem udział w konferencji/szkoleniu w formie warsztatów na temat Usability i User Experience (UX) w ramach Conversion Workshop Days (więcej na temat agendy tutaj).

Wybierając tę ścieżkę warsztatów liczyłem przede wszystkim na poznanie nowości w tej dziedzinie (parę lat temu brałem udział w szkoleniu z UX) oraz co ważne, ze względu na formę warsztatów na zobaczenie jak wygląda praca w tego typu projektach.

Dodatkowo agenda była bardzo interesująca i miała bardzo wpływ na podjęcie decyzji, że chcę wziąć w tym wydarzeniu. Warsztaty prowadził Jacek Popko z KKVLAB.

User Experience (UX) vs SEO

Google od lat w oficjalnych przekazach informuje, że najważniejszy jest użytkownik. Strony powinny być budowane przede wszystkim z myślą o użytkowniku, a nie robotach wyszukiwarek. Oczywiście, że nie do końca tak jest wiemy wszyscy… bo ile osób tak naprawdę interesuje SEO tekst na stronie kategorii?

Ale zakładając, że jest tak jak mówi Google (a według mnie ma to sens), że użytkownik powinien być priorytetem to właśnie User Experience powinno być odpowiedzią na te potrzebę.

Dla SEO specjalistów ma ono też dodatkowe znaczenie. Wielokrotnie w swojej pracy spotykałem się ze stwierdzeniami klientów, że coś musi być tak właśnie ze względu na UX i nie można tego zmienić…

Nawet jeśli tę samą funkcję można było zrealizować w sposób przyjazny dla robotów. U części klientów pojawiał się opór i blokowanie zmian, które mogły pomóc bez szkodzenia.

Wiedza z zakresu User Experience nie tylko pozwala robić lepsze audyty SEO (większa świadomość tego, że jednak ta strona ma być dla użytkownika), ale też pozwala tłumaczyć klientowi, że proponowane zmiany nie są szkodliwe (jeśli faktycznie tak jest).

User Experience (UX) vs Analityka internetowa

Oczywiście samo UX nie ma żadnego znaczenia dla Analityki Internetowej. Głównie dlatego, że analityka jest od obserwacji, analizy, wniosków i rekomendacji wszystkich zjawisk. To po prostu narzędzie, które można wykorzystać do oceny skuteczności prowadzonych działań związanych z User Experience.

Na warsztatach nie ma wiele informacji na temat tego jak można wykorzystywać chociażby Google Analytics, poza wzmiankami, że można głównie z wykorzystaniem zdarzeń.

I jest to prawda. Zdarzenia to moja ulubiona niestandardowa funkcja w Google Analytics bo dzięki nim można przesłach informacje na temat dowolnej interakcji użytkownika lub zmiany w tle bez jego udziału.

A, że zdarzenia mogą być wykorzystywane do śledzenia celów tworzy nam się potężne narzędzie.

Czy warto brać udział?

Na pytanie Czy warto brać udział najlepszą odpowiedzią jest tak znienawidzona przez wiele osób, czyli I tak, i nie.

Tak, ponieważ tak jak pisałem wcześniej strony są dla ludzi, więc myślenie o ich potrzebach jest kluczowe do realizowania celów stawianych przed serwisem.

Nie, bo być może dla wielu osób zarówno zakres jak i forma nie będą przydatne. W tym przypadku szkolenie skupia się na UX. Nie ma żadnych praktycznych nawiązań do SEO czy innych dziedzin. Oczywiście pojawiają się zwroty typu to ważne dla SEO. Ale brakuje już informacji dlaczego. No, ale nie to jest celem tych warsztatów.

Ich zadaniem jest pokazanie co to jest UX, jak pracować z UX, jak testować z ludźmi, jakie narzędzia warto wykorzystać, dlaczego warto analizować problem w grupie a nie pojedyczno itp. itd.

Największe rozczarowanie według mnie to niezrealizowana Agenda. Na papierze wygląda to pięknie. Fakt jest to głównie teoria, ale skoro w opisie usługi jaką są te warsztaty jest informacja o tym, że jakieś tematy będą realizowane to powinny być zrealizowane w większym stopniu niż miało to miejsce.

Nie mniej teorię zawsze można samodzielnie poznać. Praktyki nawet w formie prostych ćwiczeń po okiem eksperta samodzielnie nie da się zrealizować. Trudno na sucho odtworzyć pracę w zespole projektowym czy możliwość śledzenia badania z prawdziwym użytkownikiem.

Dla osób, które każdego dnia zajmują się UX i mają chociaż podstawową wiedzę może być ono nudne, bo to wszystko pewnie i tak już robią, ale jeśli nie to może nie mają jeszcze podstawowej wiedzy? Może niepotrzebnie zdają się na swoją intuicję i swoje potrzeby?

Dla osób, dla których tematyka UX jest dodatkowym obszarem pracy/zainteresowania szkolenie to jest dobrym wprowadzeniem od strony praktycznej. Do sposobu myślenia o użytkowników i pracy z nim przy budowie oprogramowania i nie tylko…

Podsumowanie

Od warsztatów minęło kilka tygodni. Z tej perspektywy widzę, że samo szkolenie mimo, że rozminęło się z tym jak sobie je wyobrażałem na podstawie agendy nie było złe. Na pewno przyda mi się to w pracy.

Nie mniej po tym szkoleniu (moim drugim poważnym z tematu UX itp.) wiem jedno. Na temat samego UX dowiem się znacznie więcej z książek – ale będzie to przede wszystkim teoria. Bo nawet case study odnoszą się do unikalnego przypadku i przeniesienie tego na coś innego nie daje żadnej gwarancji podobnego sukcesu.

Czy polecam to szkolenie? Tak, ale pod warunkiem, że zarejestrujcie się dużo wcześniej (niższa opłata) i w więcej osób (rabat na kolejne osoby). Wtedy cena szkolenia staje się atrakcyjna. W innym wypadku w mojej ocenie jest za drogie.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *